#11  
06-20-2010
Renault Logan
کاربر فعال
 
: Dec 2009
کد عضویت آکو: ACO-516
اتومبیل: renault logan E2
: مازندران
: 5,117
: 7,341
Arrow آموزش مراحل تخلیه و تعویض مایع خنک کننده موتور لوگان - LOGAN تندر 90 (اختصاصی فروم آکو)

:
سلام دوست عزیز
امکان داره کمی در خصوص تعویض آب رادیاتور توضیح بدین . منظورم نحوه تعویض بود . با تشکر
سلام
خواهش میکنم
ابتدا عرض کنم خدمتتون که اگه دست به آچار نیستید اصلا این کارو انجام ندین و به نمایندگی بسپارین

1-این کارو حتما زمانی انجام بدید که موتور سرد هست

2- از دو جک یکی سمت راننده و یکی سمت شاگرد استفاده کنید و دستی رو محکم بکشید و پشت چرخ های عقب سنگ بگذارید و دو جک رو بالا ببرید تا جلوی ماشین کامل بالا بره

3- درب منبع انبساط رو باز کنید

4- سینی زیر موتور رو باز کند (حتما از یکی کمک بخواید چون سینی وزنش نسبتا سنگینه)

5- در سمت چپ رادیاتور یک لوله قطور میبینید که با بست به ورودی رادیاتور آب متصل هست

6-بست رو باز کنید

7 -لوله رو با احتیاط با دست بازی بدید تا از جای خود کمی آزاد بشه

8- زیر اون قسمت یک ظرف 4-5 لیتری قرار بدید

9-خودتونو کنار بکشید تا مایع خنک کننده خدای نکرده داخل چشم و دهنتون نریزه ،اگه روی لباستون بریزه رنگش پاک نمیشه پس بهتره لباس کار پوشیده باشید.

10-لوله رو از جاش در بیارید تا حدودا 3-4 لیتر مایع موجود در رادیاتور و منبع تخلیه بشه

11-در این جا فقط آب رادیاتور و منبع تخلیه شده و بخاطر ترموستات در موتور حدودا 2 لیتر مایع خنک کننده فرسوده در موتور و بدنه سیلندر مونده

12-لوله رو فقط دوباره سرجاش قرار بدید ولی بست رو نبندید

13-از بالا در منبع آنقدر آب بریزید تا پر شود وقتی پر شد بدون اینکه درب منبع رو ببندید موتور رو روشن کنید

14-به محض روشن کردن موتور، به آرامی سطح آب به حداقل میرسه در همین حین شما آب اضافه کنید تا به ماکس برسه

15-بعد از ثابت شدن سطح آب در ماکس درب منبع رو کامل ببندید

16-بگذارید موتور 10 الی 15 دقیقه درجا کار کند تا به دمای 97 درجه که ترموستات باز میشه برسه

17- به محض باز شدن ترموستات و روشن شدن فن (چون زمان باز بودن ترموستات و روشن ماندن فن کمه باید سرعت عمل داشته باشید و از کسی در مراحل کار کمک بگیرید ) باز با احتیاط خودتونو کنار کشیده و لوله رو از جاش در بیارید تا به یکباره آب در گردش در موتور(چون ترموستات بازه) و آب موجود در منبع و رادیاتور تخلیه میشه و میبینید که با اینکه آب معمولی ریخته بودید ولی با کلی مایع خنک کننده فرسوده شده در موتور ترکیب شده و در حال تخلیه شدن هست

18- در همین حین که داره تخلیه میشه باید یکی از بالا شلنگ آب رو در منبع قرار داده تا آب تازه باز به مسیر بره و مسیر رو شستو شو بده (حدودا 1 دقیقه کافیه)

19- موتور رو خاموش کنید

20- دهانتون رو بر در ورودی منبع قرار دهید و حدودا 1 دقیقه تا جایی که میتونید بدمید به داخل منبع

21-میبینید که با هر بار دمیدنتون مقداری آب از زیر خارج میشه

22- این کار رو حدودا 1 الی 2 دقیقه انجام دهید تا دیگر با دمیدن آبی از زیر موتور خارج نشه

23- خسته نباشید . نصف کار انجام شد و شما علاوه بر تخلیه کامل مایع خنک کننده فرسوده ، تمامی مسیر های آب در رادیاتور و لوله های انتقال آب و موتور و مسیر های آب داخل بلوک سیلندر رو شستشو دادید .

24- اینبار لوله زیر رو که باز کرده بودید با دقت کامل سر جاش قرار بدید و از قرار گیری کامل در سر جاش اطمینان حاصل کنید و بست رو کامل ببندید (مثل بست شیلنگ های لوله بخاریه)

25- برای پر کردن کل مدار موتور و رادیاتور به 5 لیتر مخلوط آب مقطر و Glaceol rx type d نیاز دارید .

26- به اینصورت و درصد ترکیب کنید : 2.5 لیتر گلاسئول - 2.5 لیتر آب مقطر (ترجیحا آب حاصل از تقطیر اتوهای بزرگ خشکشویی ها ، اگه در دسترس نبود آب دوبار جوشیده و ته نشین شده)

27- حالا به آرامی مخلوط رو مانند سری قبل که فقط آب ریخته بودید ،به داخل منبع بریزید تا دوباره به خط ماکس برسه

28- موتور رو روشن کنید

29- سطح آب به آرامی پایین میره، شما باز به آرامی مخلوط رو اضافه کنید تا به سطح ماکس برسه

30- بگذارید باز موتور 10 دقیقه کار کنه تا ترموستات باز بشه

31- وقتی ترموستات باز بشه فن بکار میوفته ، وقتی ترموستات باز شد به یکباره سطح مایع منبع پایین میره در همین حین شما باز بدون هول شدن مخلوط رو اضافه کنید تا به ماکس برسه و بعد درب منبع رو محکم ببندید

32- فن رو دور تند میره (اصلا نگران نباشید چون موتور داغ شده و باید فن رو تند بره)
بعد از 20-30 ثانیه فن برمیگرده به دور کند و خاموش میشه

33 - موتور رو خاموش کنید

34- حالا مثل رادیاتور های داخل منزل که در ابتدای راه اندازی آنها در زمستان نیاز به هوا گیری دارن تا خوب کار کنن ، شما هم باید مدار مایع خنک کننده رو هوا گیری کنید

35- محفظه هواکش رو باز کنید (فیلتر هوا رو باز نکنید ، فقط رزوناتور رو باز کنید

36 - محفظه رو که باز کردید شیر کوچک هوا گیری رو در وسط لوله های قطور ورودی بخاری میبینید درپوش این شیر همان درپوش والف لاستیک هست

37 - حتما دستکش دست کنید و از یک پارچه ضخیم (چون وقتی شیر رو باز کنید یک لحظه کوتاه حدودا 2-3 ثانیه مایع خنک کننده داغ ازش با فشار خارج میشه ) دستمال ضخیم رو بالاش بگیرید تا به اجزای موتور و ورودی فیلتر هوا نپاشه

38- در این مرحله حتما باید 2 نفر باشید

39- موتور رو یکی روشن کنه و یکی منتظر خروج هوا از شیر باشه

40 - همینطور که موتور روشنه از شیر به فاصله زمانی نسبتا کوتاه به ترتیب مایع خنک کننده و هوا خارج میشه و از اون طرف سطح مایع منبع پایین میاد (درب منبع رو باز نکید چون دوباره هوا وارد مدار میشه)
(تاکید میکنم حتما دستکش ضخیم دستتون باشه چون آب به شدت داغه )

41 - حدودا 1-2 دقیقه همینطور مایع و هوا خارج میشه تا اینکه دیگه میبینید فقط مایع خارج میشه و دیگه هوا نداره ( هوا گیری رو با اطمینان کامل انجام دهید چرا که اگه مقداری هوا در مدار بمونه دمای موتور بالا میره و خوب خنک نمیشه ، اگه هم هوای زیادی در مدار بمونه و از خودرو استفاده کنید احتمال جوش آوردن موتور هست)
هرچقدر که لازم میبیند صبر کنید تا مایع و به همراه هوا از شیر تخلیه بشه و هوایی نمونه ( یک علامت دیگه ای که نشون میده در مدار هنوز هوا هست اینه که هنگام راه افتادن فن ، فن رو دور تند میره )

42- سریعا درپوش شیر هوا گیری رو کامل ببندید و بزارید 1-2 دقیقه موتور کار کنه

43 - سطح منبع تقریبا پس از هوا گیری به حداقل ممکنه میرسه

44- درب منبع رو باز نکنید

45 - موتور رو خاموش کنید

46- به نا چار برای هواگیری حدودا نیم لیتر مایع خنک کننده تلف میشه

47 - بگذارید موتور کاملا خنک بشه ( این عملیات تعویض مایع مدار رو حتما زمانی انجام دهید که یک روز با ماشین کار نداشته باشید تا کارتون بدون مشکل و با کیفیت انجام بشه.

48 - زمانی که موتور کاملا خنک شد درب منبع انبساط رو باز کنید و سطح مایع رو باز با همان باقیمانده مخلوط از قبل درست کرده به سطح ماکس برسونید

خسته نباشید کار تمام است .
فقط حتما تا 1- 2 روز وقتی به منزل برگشتید صبح روز بعد قبل اینکه موتور رو روشن کنید سطح مایع منبع رو چک کنید و اگه باز پایین رفته بود با مخلوط آماده کرده قبلی به سطح ماکس برسونید .(اگه مخلوط رو دیگه نداشتید میتونید برای پر کردن از گلاسئول خالص استفاده کنید مشکلی نداره ولی ترجیحا از همین گلاسئول خالص برای جبران کمبود استفاده کنید و از آب مقطر استفاده نکنید)
امیدوارم تونسته باشم کامل و واضح توضیح داده باشم .

می بخشید اگه طولانی شد سعی کردم تا جایی که میشه خلاصه کنم در عین حال واضح توضیح داده باشم .
لازم به ذکره که نمایندگی ها بخاطر تنبلی و از کار زدن ، مراحل 3 تا 18 که تخلیه آب حبس شده پشت ترموستات و داخل بلوک سیلندر هست رو انجام نمیدن و فقط مایع موجود در رادیاتور و منبع رو تخلیه میکنه و با مایع جدید پر میکنه ، و حدودا 2 لیتر مایع خنک کننده فرسوده باقیمانده در موتور با مایع خنک کننده جدید ترکیب میشه و کارایی خودشو تقریبا از دست میده .
( یکبار این کار رو دادم نمایندگی کرد به عینه دیدم) اینم از کیفیت خدمات پس از فروش متاسفانه

سوالی بود در خدمتم .
شاد باشید.

گردآوری و تالیف : علیرضا سوهانیان
تابستان 89

abbasi, abbaszaadeh, Ali BMW, ali-tondar90, ali.monazzah, Alireza, Alireza mohammadzadeh, amin logan, Amir, Amir Reza, AMIRALAEE, ARASH, Bagheri, BeHzAd, Black Logan, DaniaL-LP, Farhad, Hamid-Forotan, HOSSEIN-Khoram, HosseyN, karon, Kharazi, L90, Lamerd, MAHDI-TONDAR, MARAND, Marshal, MEHDI - RAD, MEHRAN, Mehran Renault, mehran.shams, mirza, mohammad_sadegh, Mohsen.Karaj, morteza, PATRIOT, Pooya Dacia, Porsche, rally marshal, Renault, renaulte2, Reza -M, reza_mortezapour, Saeed, savana, seyed_ghodsi, shabab, sina_l90, stak, Tondkar, کیان, کامبیز محمودزاده, پیمان, zahed, zanjani, zolfi, آرمان, امیر مسعود, امیری, جواد, داریوش, روابط عمومی آکو فروم, رضوی, عالی 586, عدنانی
جای تبلیغات شما با سایز 468*60


اطلاعيه

نظرات Ùˆ نوشته هاي مندرج در سايت در خصوص مشاوره Ùˆ يا ارائه راهكار توسط كاربران محترم صرفا نظر شخصي ايشان بوده Ùˆ به معناي 
تاييد آنها از سوي آكو نميباشد با اين وجود عموما مجموع نظرات مختلف كاربران محترم سايت كه غالبا هم از افراد با تجربه هستند ميتواند ديد بسيار خوبي نسبت به مساله مطروحه را برايتان فراهم آورد
تا در نهايت بتوانيد با مشورت يك متخصص يا تعميركاران و كارشناسان تصميم نهايي را اتخاذ كنيد.